‘Monster’ volgt moeder Saori wiens zoon Minato zich plots vreemd begint te gedragen, waardoor ze vermoedt dat er iets ernstigs aan de hand is. Het blijkt dat het allemaal te maken heeft met een leraar, meneer Hori. Op hoge poten beent Saori naar de school om verhaal te halen. Dat verhaal blijkt echter een stuk complexer dan dat Saori het zich had ingebeeld.
‘Monster’ is een aangrijpende verkenning van perspectief: regisseur Hirokazu Kore-eda (Nobody Knows, Shoplifters, Like Father-Like Son) onthult vakkundig lagen van complexiteit, waardoor ons begrip van de personages en de gebeurtenissen geleidelijk verschuift. Kore-eda maakt handig gebruik van gedeelde momenten om de verschillende perspectieven aan elkaar te verankeren, en benadrukt daarmee de consequenties van onvolledige informatie.
Gebruikmakend van de muziek van de vorig jaar overleden Ryuichi Sakamoto, die voor ‘Monster’ zijn allerlaatste filmmuziek componeerde, de fantastische hoofdrolspelers en de prachtig uitgewerkte thema’s werkt Kore-eda toe naar een verpletterend mooie slotakte, waarin hij zich wederom onderscheidt als één van Japans meest vooraanstaande regisseurs.
MONSTER WERD DOOR 68 BEZOEKERS GEWAARDEERD MET EEN 3,5
3





Ofschoon Dalva twaalf is, kleedt ze zich, draagt ze make-up en leidt ze haar leven alsof ze een volwassen vrouw is. Op een zekere avond wordt ze meegenomen uit haar vaders huis. Aanvankelijk is ze met stomheid geslagen en woedend om de situatie. Later maakt ze kennis met een sociaal werker, en een tiener die kampt met woedeaanvallen. Een nieuw leven lijkt aan te vangen voor Dalva: een leven passend bij haar leeftijd.


