Het Cubaanse straatjochie Carlos, bijgenaamd Yuli, houdt breakdance wedstrijden met
kinderen uit de buurt. Tot onvrede van zijn vader, Pedro, die hem liever naar balletschool
stuurt. Maar Yuli vindt ballet verwijfd en wil liever voetballer worden. Ondanks hevig verzet
doet hij auditie voor een balletschool waar zijn talent direct op valt bij lerares Chery. En
hoewel hij met tegenzin aan vaders wensen voldoet, blijft Pedro hem jarenlang
aanmoedigen: Yuli’s toekomst zit echt in dans.
De rest is ballet geschiedenis. Maar u hoeft geen fan te zijn van Carlos Acosta, een van de
beste balletdansers van zijn generatie, de eerste zwarte danser die Romeo danste, die vaak
in een adem genoemd wordt met Noerejev en Baryshnikov. U hoeft zelfs niet van hem
gehoord te hebben.
Natuurlijk, dans is een groot gegeven in de kleurrijke biopic ‘Yuli’; het fungeert welhaast als
een volwaardig personage. Maar het indrukwekkende zwaartepunt van de film, gebaseerd
op de memoires van Acosta zelf, ligt in de relatie van de jonge Yuli met zijn liefhebbende
maar soms ook hartvochtige vader, de inspirerende en drijvende kracht in Carlos Acosta’s
leven.






Mara, een jonge professor die creatief schrijft, worstelt met problemen in haar huwelijk met een experimentele muzikant. Op een dag komt Matt, een charismatische, vrijgevochten auteur uit haar verleden, haar universiteitscampus opwandelen. Verbonden door hun gedeelde interesses groeien de twee geleidelijk naar elkaar toe. Wanneer Mara's man onverwacht haar plannen om haar naar een conferentie buiten de stad te brengen afzegt, gaat Matt met Mara mee. Onderweg groeit langzaam de spanning rond hun ongedefinieerde relatie.
Een eenzelvige rietsnijder vindt het levenloze lichaam van een verkracht en vermoord meisje op zijn rietland. De gewelddadige gebeurtenis zorgt voor onrust in de gesloten dorpsgemeenschap en in het vreedzame leven van de rietsnijder zelf. Gedreven door een onbestemd schuldgevoel gaat hij op zoek naar antwoorden en probeert het kwaad op te sporen. Terwijl hij op zijn kleindochter past, wordt zijn drang om de moord op te lossen steeds groter. Een obsessie waarmee hij zichzelf en zijn dierbaren in gevaar brengt.