Céline Sciamma neemt ons mee naar een eilandje voor de Bretonse kust in het jaar
1770.
Marianne heeft de opdracht gekregen om een portret te schilderen van Héloïse, de
dochter van een barones, zodat zij kan worden gekeurd en gehuwd door een
vermogende heer in Milaan. Net als haar zus, die de eerste gegadigde was voor
uithuwelijking, maar een rigoureus einde verkoos, weigert Héloïse zich te laten
schilderen. Marianne, moet zich aan Héloïse voordoen als gezelschapsdame, haar te
vergezellen en te observeren tijdens wandelingen over het eiland. Het schilderwerk
dient heimelijk te gebeuren, uit het hoofd. Die list slaagt slechts ten dele, maar
Héloïse en Marianne, verliezen zich, na eerst een voorzichtig aftasten, volledig in
elkaar.
Portrait de la jeune fille en feu gaat, zoals Sciamma zelf betoogde, over de diepe
melancholie en intensiteit van een bij voorbaat tijdelijke liefde. Sciamma is er
meesterlijk in geslaagd elke blik en iedere dialoog tussen de twee elkaar aftastende
vrouwen te voorzien van dubbele lagen en diepere betekenissen.



Tien jaar nadat ze beste vrienden en huisgenoten waren geworden, beginnen Chris en Lluis aan een 600 kilometer lange wandeltocht door de Schotse Hooglanden. Ze volgen de West Highland Way en de Cape Wrath Trail en brengen 30 dagen samen door in de natuur, in de hoop hun ooit zo sterke vriendschap nieuw leven in te blazen. De eenzaamheid en stilte van de Hooglanden dwingen hen om de harde realiteit onder ogen te zien over zichzelf, hun vriendschap en wat het werkelijk betekent om stil te staan en te luisteren.
Kunstenares en alleenstaande moeder Perla bouwde begin jaren 80 een nieuw leven op in Wenen met haar dochter en haar nieuwe partner. Als balling probeerde ze de ellende van haar jeugd in het communistische Tsjecho-Slowakije te vergeten, maar als Julia’s vader haar onverwacht belt om te vertellen dat hij ernstig ziek is, keert ze terug naar haar vaderland. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen heden en verleden en neemt onbezonnen beslissingen die haar relatie met haar dochter onder druk zetten.
Een jonge alleenstaande vader die de kracht zoekt om lief te hebben. Een feministische bibliothecaresse, vrijwillig alleenstaand, die besloten heeft geen moeder te worden. Een zesjarig kind op zoek naar een plaats in een nieuwe gezinsstructuur. Tegen alle verwachtingen in raken ze aan elkaar gehecht. 
