De 76-jarige Koning Lodewijk de Veertiende doet voor de laatste keer zijn
inspectie van de tuinen die grotendeels tijdens zijn bewind hun vorm kregen. Hij wordt door zijn entourage
in zijn rolstoel teruggebracht naar zijn vertrekken. Hovelingen vragen of hij hun feestjes en
bijeenkomsten zal bijwonen, maar hij bedankt hen vriendelijk. Hij zal zijn slaapkamer niet
meer verlaten. De koning is ziek.

In de uren die volgen wordt langzaamaan duidelijk hoe ziek. In zijn bed probeert Louis tot op
het laatst zijn taken uit te voeren. Niet meer in staat om het vertrek te verlaten, ontvangt hij
daar gezagsdragers, speelt met zijn honden, instrueert zijn achterkleinzoon en luistert naar
roddels over huwbare dames. Lijdzaam doorstaat hij de verschillende stadia van koudvuur,
terwijl de konkelende hovelingen, afgezanten van de kerk, doctoren en zelfs kwakzalvers
rondom zijn bed in spanning zijn iedere moeite en gebaar gadeslaan in de hoop op een
teken van herstel, balancerend tussen de waardigheid van de koning en de oneerbiedige
gevolgen van zijn toestand, in het achterhoofd houdend dat een onsuccesvolle aanpak kan
eindigen in het verlies van privileges of erger nog, in de Bastille. De ontkenning wordt
langzaamaan ingeruild voor zekerheid: de koning is stervende.

Menig film over Lodewijk de Veertiende toont ons graag de overdadige pracht en praal van
het paleis van de Zonnekoning, maar ‘La Mort de Louis XIV’ toont het stervensproces van de
koning bijna alleen vanuit zijn slaapkamer, met slechts een enkel uitstapje naar een
naastgelegen vertrek. De visionaire regisseur Albert Serra creëert zo een beklemmende film,
schilderachtig geschoten met spaarzaam licht in een stijl die nog het meest doet denken aan
de oude meesters. De rijk gedetailleerde film ademt sfeer uit elke porie en er gebeurt
genoeg rondom het sterfbed om de aandacht vast te houden. Dat is mede te danken aan
indrukwekkende prestaties van icoon Jean-Pierre Léaud, de acteur die op 14-jarige leeftijd
Francois Truffaut’s alter-ego speelde in ‘Les 400 Coups’ en daarna opgroeide in talrijke
rollen voor onder andere Agnes Varda, Jean-Luc Godard en Bernardo Bertolucci. Samen met
regisseur Serra brengt hij met tederheid en humor de Zonnekoning terug tot wat hij in
werkelijkheid was: een sterveling van vlees en bloed.

 

 "LA MORT DE LOUIS XIV" werd door 78 bezoekers gewaardeerd met een 3,44

 

4

Welkom bij Cinemaarten

- We draaien films altijd op dinsdagavond om 20:00 uur. De Poorterij is geopend vanaf 19:30 uur. 
- De films worden gedraaid met een pauze (tenzij anders aangegeven)
- De kaartverkoop aan de kassa gaat dicht om 19:55 uur. Graag rekening mee houden
- Toegangskaarten kunnen online worden besteld! 

FILMKAARTJE KOPEN 

IO CAPITANO WERD DOOR 58 BEZOEKERS GEWAARDEERD MET EEN 4,3

7 mei 2024 

THE ZONE OF INTEREST

zoneofinterest poster

Kampcommandant Rudolf Höss woont met zijn gezin in een mooie, ruime dienstwoning met een grote tuin, die grenst aan de muur van Auschwitz. Zijn vrouw Hedwig voelt zich de koning te rijk. In deze omgeving creëert ze een paradijs voor haar gezin, en dit laat ze zich niet meer afnemen.

leesmeer

FILMKAARTJE KOPEN 

14 mei 2024 

LE SUCCESSEUR

lesuccesseur poster

Ellias Barnès wordt aangesteld als de nieuwe artistiek directeur van een beroemd Parijs modehuis. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar Ellias heeft andere zorgen aan zijn hoofd wanneer hij te kampen krijgt met borstpijn. Na het overlijden van zijn van hem vervreemde vader wordt hij in Montreal verwacht om de uitvaart te regelen. De erfelijkheden beperken zich niet tot de borstpijnen.

21 mei 2024 

POOR THINGS

poorthings poster

"She's like nothing you've ever seen."

Het ongelofelijke verhaal en de fantastische evolutie van Bella Baxter, een jonge vrouw die weer tot leven is gewekt door de briljante en onorthodoxe wetenschapper Dr. Godwin Baxter. Bella leeft een beschermd bestaan bij Baxter en is heel leergierig. Ze is hongerig naar kennis over de wereld die ze mist en gaat er daarom vandoor met Duncan Wedderburn, een gladde en losbandige advocaat. Bella is vrij van vooroordelen en daarom groeit ze standvastig in haar doel om op te staan voor gelijkheid en bevrijding.